Fitness Mitleri: Egzersiz ve Sağlıklı Beslenme Hakkında Yanlış Bilinenler – 1

Bu yazımızı başlığından da anlaşılabileceği üzere “Doğru Bilinen Yanlışlar” konusuna ayırdık. Bazılarının “Bunu zaten biliyorum”, bazılarının da “Yok artık!” diyeceğini tahmin ediyoruz. Peki biz egzersiz ve sağlıklı beslenmede en çok neleri yanlış biliyoruz? Gelin beraber inceleyelim:

1.“Çok tekrar az kilo kaldırmak yağ yakar, çok kilo az tekrar kaldırmak kas yapar.”

7

Yanlış. Yağ yakımının oluşması için vücuda alınan kalorilerin, gün içindeki aktivitelerle harcanan kalorilerden düzenli olarak daha düşük olması gerekli ve yeterlidir. Merak edenler için hemen açıklayalım:

Kas lifi oluşturma (protein sentezi) ve yağ yakımı (enerji oluşum döngüsü) farklı mekanizmalardır ve bağımsız çalışırlar. Ağırlık çalışmasının hedefi kas liflerinde mikro hasar ve buna bağlı hipertrofi yaratmak, kas hacmini artırmak ve güçlenmektir. Bunun temelinde de kasları “fatik” dediğimiz iş göremez hale gelinceye kadar doğru formda zorlamak yatar. Bu ister az tekrar çok ağırlık, ister çok tekrar az ağırlık kullanarak yapılsın, sonuç benzerdir. Tabii ki bu süreç boyunca bir iş yapıldığı için kalori de harcanır. Fakat tekrar sayısına bağlı olarak vücudun yağ yakımına veya kas yapımına yönelmesi diye bir şey yoktur.

2.“Erkekler gibi kaslanmamak için ağırlıktan uzak durmalı, sıkılaşmak için koşmak, pilates, yoga yapmak yeterli olur.”

1

Kadınların en yersiz korkularından biri olan “erkek gibi kaslanmak”, sanılanın aksine hormonsal olarak mümkün değildir. Kadınlar ağırlık çalışmakla daha belirgin hatlara, diri ve sıkı bir görünüme ulaşırlar ve fiziksel olarak güçlenirler. Fakat erkekler gibi hacim olarak artmaları çok zordur. Bunun ana nedeni de vücutlarının erkeklere oranla 20 defa daha az testesteron hormonu salgılamalarıdır. O yüzden kadınların ağırlık çalışmaları, büyük hacimli ve kaslı bir görünüme değil, şekilli ve sıkı (toned) bir görünüme ulaşmalarını sağlar. Koşu, pilates ya da yoga, ağırlık çalışmalarına alternatif değildir. Şu yazımızda egzersiz türlerinden ve ne işe yaradıklarından detaylıca bahsediyoruz: http://fitblog.macfit.com.tr/2015/08/23/egzersiz-yapayim-da-nasil/

3.“Spor yapmayı bırakırsan ileride bunlar yağa dönüşür. Bak zamanında ağırlık kaldırıp sonra sporu bırakanlar ne hale geliyor”

2

Tamamen yanlış. Kasın yağa, yağın kasa dönüşmesi bilimsel olarak mümkün değildir, böyle bir durum kimyasal ve biyolojik açıdan mümkün degildir. Kilo almanın temelinde vücuda gün içinde harcanan kaloriden daha fazlasının alınması yatar. Bir sporcu sporu bıraktığında aktivite seviyesi düşer ve gün içinde harcadığı kaloriler de azalır. Bu nedenle, bu sporcu sporu bırakmadan önceki seviyede gıda tüketmeye devam etse bile kilo alacak ve yağ depolayacaktır. Diğer yandan da kaslar çalıştırılmadığı için kas kaybı yaşanmaya baslar. Eğer egzersiz bırakılacaksa (tabii ki bunu tavsiye etmiyoruz!) gün içinde harcanan kaloriler azaldığı için vücuda alınan kalorileri de yağlanmayı minimize etmek için azaltmalıdır.

4.“Yağlı yiyecekler vücutta yağ olarak depolanır.”

12180868_10156686814955131_1999145197_o

 

Bahsettiğimiz üzere, kilo almanın nedeni alınan kalorilerin yakılan kalorilerin üzerinde olmasıdır. Bu kalorilerin karbonhidrattan, proteinden veya yağdan geliyor olması sonucu değiştirmez.

Pratikte tüketime bakıldığında ise, toplumun çoğunda alınan karbonhidrat miktarının, yağ ve protein miktarından çok daha fazla olduğunu, bunun da pek çok kişinin yağlanma sebebi olduğunu görmekteyiz. Kilo verme/alma hedeflerine bağlı olarak gıda porsiyonlarını ayarlarken bunu da göz önüne almak faydalı olacaktır.

5.“Ağırlık kaldırmayı bıraktığında vücudun sarkar, o yüzden sürekli kaldırmaya devam etmen gerekli.”

4

ırlık kaldırma bırakıldığında kazanılan kas kütlesi de yavaş yavaş kaybedilmeye başlanır. Ağırlık çalışmasına geri dönülmez ise zamanla ilk görünüme geri dönülür. Yani ilk ağırlık çalışmasına başladığındaki haline geri dönersin. Ağırlık çalışmasını bırakmanın senden götüreceği bundan başka bir şey yoktur. Ağırlık çalışmanın sana kazandıracağı ise çok şey vardır.

6.“Kilo vermek için diyet boyunca aç kalmak lazım.”

6

“Diyet” eksik ve bizce yetersiz bir tanımdır. Diyet yapmanın yerini sağlıklı seçimler yapmak almalı, aç kalmak değil, sürdürülebilir sağlıklı beslenme alışkanlıkları inşa etmek esas olmalıdır.

Sağlıklı besinlerden, gün içerisinde yeterli kalori almak için beklediğinden çok daha fazla yemek durumunda olacağını, aç kalmana gerek kalmayacağını fark edeceksin.

7.“Egzersiz yapmak için ideal saat x’tir.”

5

Egzersiz için en uygun saat, düzenli olarak yapabildiğin saattir. Sabah/öğle/akşam hiç fark etmez. Programına ve enerji seviyene hangisi uyuyorsa o saatte spor yapabilirsin. Yapılan birçok araştırmada egzersiz saatinin alınan faydayı pek etkilemediği görülmüştür.

Devamı gelecek…



PAYLAŞ
14 YORUM
FATMA TURGUT | 29 Ekim 2015, 21:33 - Cevapla

COK TESEKKURLER ..FAYDALI BIR IS YAPIYORSUNUZ .. BRAVOOO

Tamer ozturk | 29 Ekim 2015, 22:36 - Cevapla

Super bılgıler tebrıkler ve tesekkurler

Erdi Yıldız | 30 Ekim 2015, 01:08 - Cevapla

Oldukça güzel bir yazı olmuş. Teşekkür ederim.

Günlük ihtiyacımızdan az kalori alıp, yağ yakabilir ve aynı zamanda kas kütlesini de arttırabilir miyiz?

    admin | 2 Kasım 2015, 15:38 - Cevapla

    Evet mümkündür. Özellikle egzersize yeni başlayanlarda “Başlangıç adaptasyonu” sürecinde hem kas inşası hem de yağ yakımı aslında oldukça etkin olarak gerçekleşir. Spora düzenli olarak devam etmiş kişilerde de kilo değişmemesine rağmen uzun dönemde vücut kompozisyonu olumlu yönde değişebilmekte. Bunun için kalori alımı harcanan kalori seviyesine yakın olmalı ve ağırlık antrenmanının şiddeti de yeterince yüksek tutulmalı. GençVeFit’ in şu videosunda bu konuyu detaylıca anlatıyoruz, faydalı olacaktır:

Mustafa özgür | 30 Ekim 2015, 06:41 - Cevapla

İyi bır bilgilendirme yolu güzel

Müzeyyen Altay | 30 Ekim 2015, 07:35 - Cevapla

Bilgilendirmelerden son derece memnunum.Bir spor salonundan çok daha fazlasının üyesi olduğum için de mutluyum.

günseli demiray | 30 Ekim 2015, 09:42 - Cevapla

sağlıklı bilgi, doğru bilgi, kişinin yaşantısını olumlu etkiler.bunun içinde demek oluyor ki haberlere devam.
teşekkür ederim

m ta dayi | 30 Ekim 2015, 11:19 - Cevapla

macfit cok dogru adimlar atiyor. ozellikle bu fitblog ile benim gozumde cok yol katetti. bu tur seyleri mailimde spam olarak isaretlerken fitblog ya da macfit maili gorunce kesin faydali bir sey diye dusunmeye basladim. Marketing ve PR bolumunuz ciddi manada ovguyu hak ediyor. tabiki bu yazilari yazan uzmanlariniz da.

efe a. krvkrn | 30 Ekim 2015, 20:15 - Cevapla

Güzel paylaşım…devamını bekliyoruz..tşklr..

Serpil Gürerk | 2 Kasım 2015, 19:31 - Cevapla

Paylaşımlarınız için teşekkürler. Yanlış ve gereksiz bilgilerden kurtulmak şahane. Devamını bekliyoruz…

Serpil Gürerk | 2 Kasım 2015, 19:36 - Cevapla

Paylaşımlarınızdan müthiş faydalanıyoruz. Gereksiz ve yanlış bilgilerden kurtulmak şahane Teşekkürler. ..

İslam VARİLCİ | 2 Kasım 2015, 20:36 - Cevapla

Gayet başarılı bir bilgilendirme paylaşımı olmuş tebrikler @macfit-fitblog :)

Özcan TAŞKIN | 3 Kasım 2015, 18:30 - Cevapla

Bence çok faydalı bir paylaşım olmuş..
Tşk..

Yaşar Şahin | 4 Kasım 2015, 18:00 - Cevapla

Arasam bulunmaz cevaplar şahane olmuş

YORUM YAP

İşaretli alanların doğru doldurulduğuna emin olunuz.

E-BÜLTEN ÜYELİĞİ

Haftalık güncel içerikleri takip etmek için e-bültenimize üye olabilirsin.

GÖNDER