Spor Yapmayanların Sık Sık Tekrarladığı 5 Bahane

İnsanların genel eğilimi, yapılması gereken bir işi zorunda olduğunda veya son anda yapma yönündedir. Bu doğuştan gelen genel bir tembelliktir. Aslında pek çok alanda daha etkin olmamızı sağlayan da bu özelliğimizdir. Daima harcadığımız zaman ve enerjiyi minimuma indirmeye, sahip olduğumuz enerji depolarını (ilk akla gelen tabii ki yağlar) mümkün olduğunca korumaya çalışırız.  Bizler gibi süpermarkete gitmek yerine, avlarının peşinden koşturan mağara adamları için,  depolayabildikleri yağlar hayatta kalmaları için kritik bir öneme sahipti. Asırlar boyunca insanoğlunun hayatta kalmasına yardımcı olan bu faktör, maalesef günümüzde fazla kiloların bir numaralı sebebi.

Günümüzde tabii durum biraz farklı. İhtiyacımız olan kaloriden çok daha fazlasına yorulmadan ulaşabiliyoruz. Yani denklem iki taraftan da bozuldu; artık besinlere ulaşmak daha kolayken, kalorileri yakmak çok daha zor. Ayrıca paketlenmiş gıdalardan dolayı kaloriler de yoğunlaştı. Küçük bir enerji barına 500 kalori sıkıştırmak mümkün hale geldi.

Yukarıda anlattıklarımızın ışığında egzersiz yapmanın neden dünyanın en zor işlerinden birisi gibi geldiği ve başlamamak için mantıklı(!) bahaneleri nasıl bulabildiğimiz biraz daha iyi anlaşılıyor.

Gelin spor yapmayanların sık sık tekrarladığı 5 bahaneye ve bunların nasıl aşılabileceğine birlikte göz atalım:

  1. Yeterli Zamanım Yok

unnamed (5)

İlk olarak şunu belirtelim, dünyanın en yoğun insanı sen değilsin ve senden muhtemelen daha yoğun çalışan binlerce insan düzenli spor için zaman ayırıyor. Neden? Çünkü düzenli egzersizin sadece fiziksel görünümü değiştirdiğinin değil, ruh halini de nasıl olumlu yönde etkilediğinin ve stresi yenmeyi sağladığının farkındalar. Egzersiz yapmanın şeker hastalığı, kalp sorunları, yüksek tansiyon gibi pek çok sağlık probleminin riskini azalattığını da artık bizden iyi biliyorsun diye tahmin ediyoruz.

Peki bunu nasıl başaracaksın?

Yeterli zamanım yok demek aslında bunun için ayıracak zamanım yok demektir. Buna kendini inandırmış olabilirsin. Bir haftada ne kadar zamanını televizyon izlemeye, internette boş boş gezinmeye, Facebook’a bakmaya ayırdığını düşün. 45 dakikalık bir antrenman günün %3’ünü oluşturur. Haftada 3 kez bunun için zaman ayırman yeterli. Deneyebileceğin yöntemler arasında uyandığın saati öne almak (yeterli miktarda uyuman kaydıyla), işten çıkmadan hemen önce spor kıyafetlerini giymek, evine/okuluna/işine yakın bir spor salonuna gitmeye başlamak veya egzersizini evinde yapabileceğin bir spor alanı oluşturmayı sayabiliriz.

Her şey önceliklerin ile ilgili. Egzersizi önceliklerinden birisi haline getirirsen, yeterli zamanın olduğunu göreceksin.

  1. Çok Yoruluyorum, Spor İçin Enerjim Kalmıyor.

unnamed (1)

Enerji miktarını artırmanın en etkili yolu egzersizdir. Doğru duydun. Pek çok kişi ise bunun tam tersinin olmasını bekler. Bu etkiyi en iyi düzenli egzersiz yapan kişiler bilir. Düzenli olarak sürdürülen egzersiz kan dolaşımını düzenler, sağlıklı beslenmeyi kolaylaştırır, uyku kaliteni artırır, mutluluk hormonlarının seviyesini artırır, daha dinlenmiş ve enerjik olmanı sağlar.

Ancak bu her antrenmana başladığında enerjinin çok yüksek olacağı anlamına gelmez. Böyle günlerde performansı hiç düşünme, önemli olan antrenmanı tamamlaman. Bir kez kaçırmak dünyanın sonu tabii ki değil, ama sporu aksatmaya başladığında bunun devamının gelmesi ihtimali artar. Bu da motivasyonunu düşürebilir. Elinden geleni yap, bu bile kendini daha iyi hissettirecek.

  1. Egzersiz Bana Sıkıcı Geliyor

unnamed (3)

Muhtemelen farklı aktiviteler denemediğin içindir. Egzersiz demek, sadece aynaya bakarak biceps curl yapmak değildir. “Egzersiz Yapayım da Nasıl” başlıklı yazımızda bahsettiğimiz özelliklere sahip olduğun sürece sonuca gitmenin sayısız yolu vardır. Henüz denemediysen bir Uzak Doğu dövüşü dersine gir,  doğa yürüyüşü yap, yüz, yüksek tempolu bir dans dersini dene. Hoşuna gidiyorsa dizi izlerken koşu bandında yürü.

Hayatta herhangi bir şeyi düzenli olarak uzun dönemde sürdürebilmenin en büyük şartı o aktiviteden keyif almaktır. Sen de keyif aldığın bir aktiviteyi mutlaka bulacaksın. Yaptığın aktiviteleri ne kadar çeşitlendirirsen, hoşuna gidenleri bulabilme ihtimalin de o kadar artacaktır.

  1. Spor Salonları Çok Pahalı

unnamed (2)

Aynı zamanım yok bahanesinde olduğu gibi burada da düzenleme yapabileceğin noktalar bulacaksın. Örneğin dışarda yemek yerine, yemeği evden hazırlamak bütçende ciddi anlamda fark yaratacaktır. Unutma spor salonuna verdiğin para, salondaki zamanı iyi değerlendirdiğin sürece bir harcama değil; yapabileceğin en iyi yatırımlardan birisidir.

Diyelim ki gerçekten düzenleme yapabileceğin bir nokta yok. O zaman spor yapmamak için yeterli gerekçen var, değil mi? Tabii ki değil.

Dışarıdaki dünya yetişkinler için bir oyun parkı gibidir. Rocky’nin dövüşlere nasıl hazırlandığını hatırla; tavukları nasıl kovaladığını, merdivenleri nasıl koşa koşa çıktığını, nasıl odun kestiğini…(izlemediysen de mutlaka izle!). İnsanların bu aktviteleri bu kadar sevmesinin sebeplerinden birisi, bu aktivitelerin aslında içgüdüsel olması. İnsanlar hareket etmek için yaratılmışlardır, bu sadelik de bize o yüzden çok doğal ve içten gelir.

Sadece vücut ağırlığını kullanarak hem kaslarını hem kalbini güçlendirebilir hem de esnekliğini artırabilirsin.

  1. Nasıl Egzersiz Yapmam Gerektiğini Bilmiyorum

unnamed

Bu yazıyı okuyorsan, çok büyük ihtimalle nasıl egzersiz yapılacağını kolaylıkla araştırıp bulabilirsin. İnternette 10 dakika içerisinde bulamayacağın bilgi yok gibi. İmkânın var ise bir personal trainer ile çalış. Salondaki değişik dersleri dene. Beraber çalışabileceğin bilgili birisi varsa koordine olup onunla beraber spor yap. Bu, motivasyonunu da artırır.

Hala hiçbir fikrin yoksa ya da araştırmak gözünde büyüyorsa, GençVeFit’in anasayfasına git  ve “Nereden Başlayacağım?” sekmesine tıkla.

Yazının en başında bahsettiğimiz gibi işin en zor kısmı başlamak. Bir süre sonra enerji seviyendeki artışı fark ettikçe ve egzersiz yapmanın aslında çok keyifli bir aktivite olduğunu yaşayarak anladıkça bunu sürdürmen çok daha kolaylaşacak.

Unutma, ya sonuca ya da bahanelere sahip olursun, ikisine birden değil. O yüzden erteleme, önceliklerini düzenle ve ilk adımı at.

Gerisi gelecek…



PAYLAŞ
6 YORUM
Vasvi UYSAL | 13 Kasım 2015, 07:48 - Cevapla

Güzel yazı, evli ve 2 cocğum olmasına rağmen ben vakit bulabiliyor isem bahaneler kifayetsiz kalır demek yanlış olmaz sanırım :)

Azmi Keleşoğlu | 14 Kasım 2015, 21:18 - Cevapla

Herşey için zaman bulabiliyorsak spor için de zaman bulabiliriz. Spor yapmak için temiz, rahat bir ortam sunan spor klubü MacFiti tercih ettim. Tercihimden memnunum.

Uğur Eker | 16 Kasım 2015, 18:21 - Cevapla

Salon a başlayıp gurup derslerin de ki yüksek efora erişenilmek için sigara yı bıraktım bir aydır hiç de canım içmek istemiyor

Bulut Kaan CANBEK | 16 Kasım 2015, 20:06 - Cevapla

Bu yazılara bayılıyorum MacFitten önce 3 salon deneyimim oldu havasındanmı suyundanmı yoksa bu paylaşımlardanmı bilmem tutunmak sporu sevmek çok daha kolay Bahane yok..

Berat sarıoğlu | 17 Kasım 2015, 03:30 - Cevapla

Gün içinde bende yoruluyorum akşamları spora gidemiyordum bu yüzden sabahları erken saatte gidiyorum ve gün boyu çok dinç oluyorum. #Bahaneyok spora devam

hilal zeybel | 4 Şubat 2016, 23:42 - Cevapla

Ben spora vakit buluyorum, zira bu yaşamımı ve bundan sonraki yaşamımı sağlıklı ve huzurlu geçirmek istiyorum, herkese sporu öneriyorum. VAR MI YA SPOR GİBİSİİİİ….

YORUM YAP

İşaretli alanların doğru doldurulduğuna emin olunuz.

E-BÜLTEN ÜYELİĞİ

Haftalık güncel içerikleri takip etmek için e-bültenimize üye olabilirsin.

GÖNDER