Yüksek Protein Diyetleri Güvenli Mi?

Düzenli egzersiz yapanlara, özellikle de ağırlık antrenmanı uygulayanlara genelde bol miktarda protein tüketmeleri tavsiye edilir. Hatta “Yiyebildiğin kadar protein yiyeceksin, yoksa gelişemezsin” şeklindeki tavsiyeleri eminiz ki sen de duymuşsundur. Bunun üzerine bir de son zamanlarda hız kazanan Paleo gibi karbonhidratları kısan veya tamamen elimine eden diyetler nedeniyle kişilerin protein tüketimi daha da yüksek seviyelere çıkabiliyor. Peki gerçekten yüksek miktarlarda protein tüketmek iyi bir fikir mi? Vücudumuza, özellikle böbreklerimize herhangi bir zararı olabilir mi?

Protein konusundaki en yaygın çekincelerden biri yüksek miktarda tüketiminin böbreklere zarar verebileceği yönünde. Bu kanının çıkma noktası da büyük ihtimalle böbrek rahatsızlığı olan kişilere düşük proteinli beslenme tavsiye edilmesinden ötürü. Yapılan araştırmalarda böbrekleri sağlıklı olan kişilerde yüksek protein tüketiminin herhangi bir zararı olduğuna ilişkin bir bulgu yok. Hatta bir araştırma günde kilo başına 2,8 gram protein tüketen atletler ile (ki bu çok yüksek bir miktar, çoğumuzun buna erişmesi olası bile değil) düşük miktarda tüketen atletleri kıyaslamış. Sonuç olarak iki grubun da böbrek fonksiyonları arasında bir fark görülmemiş. Bazı araştırmalarda da çok düşük miktarda protein tüketmenin böbrek faaliyetlerinde gerilemeye bile neden olabildiğini göstermiş.

Böbrekler dışında bir diğer soru ise karaciğer. Yine yapılan araştırmalarda proteinin karaciğere olabilecek bir zararını destekleyen bir bulguya rastlanmamış. Bazı araştırmalarda alkolden tahribat görmüş olan karaciğerlere yüksek proteinin faydalı olabileceği bile görülmüş. Hatta siroz rahatsızlığı bulunan kişilerde BCAA kullanımının yararlı olabileceğini ispatlamaya çalışan araştırmalar da sürüyor.

Peki, bu protein tüketimini abartıp, alabildiğin kadar hatta daha fazla miktarda protein tüketmelisin anlamına mı gelmeli? Kesinlikle hayır. Peki neden?

Öncelikle neden aşırı miktarda protein tüketmek istersin, onu düşünelim. %99 ihtimalle kas kütlesi oluşumunu maksimize edebilmek için. Ama maalesef sistem bu şekilde çalışmıyor. Proteini ne kadar artırırsan o kadar fazla kas kazanamıyorsun. Vücut ihtiyacı olan kadarını kullanıyor, fazlasını enerjiye dönüştürüyor ve enerji olarak kullanıyor ya da ihtiyacı yoksa vücutta depoluyor. Yani kilo almaya başlıyorsun. Kas kütlesi oluşumu için gereksinimin kadar protein olmalı, gerektiğinden fazlası değil.

Dikkat etmen gereken diğer bir nokta da şu. Protein kaynakları, özellikle de hayvansal proteinler, proteinin yanında sıklıkla doymuş yağ gibi yan maddeler de içerebiliyor. Bunlar da kalp sağlığın için çok iyi değil, ayrıca kanser ve diğer bazı hastalıklarla da ilişkilendirilmiş durumda. Her ne kadar direk bağlantısı ile ilgili araştırmalar sürse de amacın riski minimize etmek olmalı. Proteini alırken vücuduna bunları da alıyorsun ve protein alımını abartırsan bunları da abartmış oluyorsun. Bu nedenle ihtiyacından fazlasını alman bazı riskleri de yanında getirebiliyor.

Son olarak da protein alımının ve işlenmesinin vücutta ortaya çıkardığı ara ürünler ve atık maddeleri düşünmelisin. Vücudun sürekli olarak bu atıkları elimine etmek ve kendini dengelemek için çalışıyor. Protein veya herhangi diğer bir gıdanın aşırı tüketimi ise bu dengenin bozulma ihtimalini  de beraberinde getiriyor.

Bildiğin gibi biz daima tüm besin kaynaklarından gerektiği kadar tüketilmesini öneriyoruz. Protein de burada bir istisna değil.

Bu noktada peki o zaman benim ne kadar protein tüketmem gerekiyor dersen de, bu yazıya da mutlaka göz at: http://fitblog.macfit.com.tr/2016/07/02/ne-kadar-protein-tuketmelisin/



PAYLAŞ
2 YORUM
Savas cöm | 20 Eylül 2016, 04:12 - Cevapla

Proteinler vücudda nasıl depolanır ?

    FitBlog | 22 Eylül 2016, 11:26 - Cevapla

    Proteinler vücuda girdiğinde amino asit dediğimiz bileşenlerine parçalanır ve kana karışır. Bu amino asitler temel olarak yeni doku oluşumunda kullanılır (kas dokusunun inşasında da amino asitler kullanılmaktadır). Amino asitlerin kullanılmayan kısmı ise vucutta depolanmaz ve enerjiye dönüştürülür. Bu enerji eğer kullanılmazsa da yağa dönüştürülere depolanacaktır. Eğer “Günde ne kadar proteine ihtiyacım var?” diye merak edersen de şu yazımıza göz atman yararlı olacaktır: http://fitblog.macfit.com.tr/2016/07/02/ne-kadar-protein-tuketmelisin/

YORUM YAP

İşaretli alanların doğru doldurulduğuna emin olunuz.

E-BÜLTEN ÜYELİĞİ

Haftalık güncel içerikleri takip etmek için e-bültenimize üye olabilirsin.

GÖNDER