Gelişimini Engelleyen Fitness Efsaneleri – 2

Gelişimini yavaşlatan hatta durdurabilen, bazen sağlığını bile riske atabilecek olan sağlıklı yaşam ve fitness dünyasındaki yanlış inanışları deşifre etmeye devam ediyoruz. Eğer çok çaba harcayıp yeterince sonuç almadığını düşünüyorsan, bu yazı dizimiz tam sana göre.

Yeni maddelere geçmeden önce eğer daha önce bahsettiğimiz doğru bilinen yanlışlara göz atmak istersen hemen tıkla.

Sağlıklı Kaynaklardan ve Temiz Beslenirsen Kilo Almazsın

İşte en yanlış anlaşılan konulardan biri! Sürekli organik gıdalarla, tam tahıllı ürünlerle beslenmekle kilo alınmayacağı düşünülüyor ancak sağlıklı beslenmek ile kalori yönetimi birbirlerinden tamamen farklı. Vücut konu kilo alıp verme olduğunda sağlıklı mı sağlıksız mı beslendiğine, kalorilerin ne tür kaynaklardan geldiğine bakmaz. Bu mekanizma neredeyse tamamen kalori dengesiyle işler. Eğer ihtiyacından daha fazla kalori alırsan kaçınılmaz olarak kilo alırsın. Bunun tam tersi de geçerli. Bütün gün yağlı ve şekerli gıdalarla beslensen bile harcadığından daha az kaloriyi vücudunda alırsan kilo verirsin.

Hatta sana bir de ilginç bir örnek verelim. Amerika’daki Kansas Eyalet Üniversitesinden bir beslenme profesörü bunu denedi. 10 hafta boyunca tatlılarla ve sağlıksız gıdalarla beslendi, ama buna rağmen 2 ay sonunda tamı tamına 12 kilo verdi! Yani ister sağlıklı ister sağlıksız beslen, amaç kilo alma ya da verme olduğunda en önemli faktör kalori kontrolüdür.

Tabii ki bu profesörün deneyinde olduğu gibi kilo vermek son derece sağlıksız ve riskli. Bu yöntem vücuttaki hormon dengesinin bozulmasına, kas kaybına, kalp ile ilgili problemlere ve ciltteki sarkmalara kadar pek çok yan etkiyi beraberinde getirebiliyor. Buradaki anafikir, amacına göre beslenmeni düzenlerken sağlıklı gıdaları seçmenin tek başına yeterli olmadığı, aynı zamanda porsiyon kontrolünün de yapılması gerektiği.

Kaslarını Geliştirmek İstiyorsan Antrenman Sıklığını Artır – Her Gün Ağırlık Çalış

Özellikle spora yeni başlamış kişilerde gördüğümüz bu durum, gelişim aşamasında bazen bir bariyer olarak karşımıza çıkabiliyor. Muhtemelen sen de etraftan duymuşsundur: “Ağırlık çalışmak kas yapar, o yüzden ne kadar çok çalışırsan o kadar çok kas geliştirirsin.” Maalesef gerçekte tam olarak durum öyle değil.

Kaslar antrenman yaparken değil, dinlenirken gelişir. Antrenman sırasında aslında yaptığın kas liflerine zarar vermektir. Antrenman sonrası dinlenme durumuna geçtiğinde, özellikle de uykuda iken büyüme hormonu ve diğer birçok hormon devreye girerek bu zarar görmüş olan kas dokularını tamir eder ve eskisinden daha dayanıklı ve güçlü bir hale getirir. Tahmin edebileceğin gibi bu tamir işlemi zaman alır. O yüzden daha yeniden yapılanma işlemi sonuçlanmamışken tekrar aynı bölgeyi çalıştırmak tam tersi etki yapabilir ve hatta gelişimi yavaşlatabilir. Ağırlık antrenmanı ile çalıştırılan bölgeyi 48 saat civarında dinlendirmek, yeniden yapılanmanın gerçekleşmesi için önemlidir.

Diğer yandan kas gelişimi bölgesel bir olay olduğundan, bu süre içinde başka kas gruplarını çalıştırmanda, kardiyo ya da esneklik antrenmanları yapmanda bir sakınca yok. Yani aslında her gün egzersiz yapabilirsin, ama dikkat etmen gereken şey onarım süreci devam eden kas gruplarının yeterince dinlenmesine özen göstermektir.

Unutma: Gelişiminin maksimum derecede olmasını istiyorsan, antrenmanların veriminin yüksek olmasına, kendini doğru formda yeterince zorladığına emin olmalısın.

Bilgi kirliliğinin had safhada olduğu bu alanda nesilden nesile iletilen mitleri yıkmaya devam edeceğiz. Aklını kurcalayan ve merak ettiğin başka konular varsa aşağıya yaz, senin için cevaplayalım.

İyi sporlar!

 



PAYLAŞ
3 YORUM
AYDIN KAYA | 22 Eylül 2016, 17:37 - Cevapla

Bence en güzel antreman programı bir gün antreman bir gün OFF eğer kilo sorunu varsa off günlerinde sadece kardiyo.Siz ne dersiniz buna.

Umut ÇINGI | 24 Eylül 2016, 10:22 - Cevapla

Yapılan antremanların sıklığını ben genelde antreman şiddetine göre belirliyorum. Antremanlarımı genelde optimum süre kabul edilen 1 saat ile 1saat 15 dakika içerisinde bitirmeye çalışıyorum. Bir kaç split program uygularken arada bir de tüm vücut veya alt-üst vücut çalışıyorum. Split programda her kas grubunu haftada 1 çalıştırırken, tüm vücut antremanı ve alt-üst vücut parçalı antreman yaparsam en az 2-3 gün off geçiriyorum. Kardiyolar da genelde antreman sonrası hitt şeklinde 15-20 dakika arası yapıyorum.

Muhittin Karabulut | 28 Eylül 2016, 22:06 - Cevapla

Aynı kas grubu çalıştırmamak kaydıyla her gün antrenman yapılabileceği gibi bir sonuç çıkıyor. Fakat kasların çalışmasını sağlayan aynı eklemleri her gün zorlamak ne kadar doğru? Yani bu 48 saatlik dinlenme periyodu eklemler için geçerli değil mi? Malum eklemler aşınır ya da sakatlanırsa iyileşmesi kaslar kadar kısa olmayacaktır diye biliyorum.

YORUM YAP

İşaretli alanların doğru doldurulduğuna emin olunuz.

E-BÜLTEN ÜYELİĞİ

Haftalık güncel içerikleri takip etmek için e-bültenimize üye olabilirsin.

GÖNDER