Görünüşünü Değiştirebilmen Gerçekte Ne Kadar Zaman Alır?

Gerçekçi olalım. Fitness ile uğraşan herkesin genel isteği, iyi bir görünüşe sahip olmak. Bunda bir terslik yok. Powerlifting, olimpik kaldırma gibi bir branşla uğraşmıyorsan kaç kilo kaldırdığın da pek önemli değil. Sonuçta plajda güneşlenirken hiç kimse senin bench press’te kaç kilo kaldırdığını merak etmeyecek. Tek merak ettikleri şey o sıkı vücudu ve altılı karın kaslarını nasıl ve ne kadar zamanda yaptığın olacak. Peki bu vücuda ulaşmak gerçekçi olarak bakarsak ne kadar sürer?

İyi bir vücuda ulaşmanın ve onu korumanın belli aşamaları var. Bunlardan belki de en önemlisi davranış değişimi. Seni bu haline ve görünüşüne getiren alışkanlıklarını değiştirme aşaması. Bunlara karşı verilen savaş, en çetin olanı. Ama bunu başka yazımızda anlatalım, yazımızın geriye kalanını bu savaşı kazandığın ve yoluna devam ettiğin varsayımı üzerine inşa edelim.

Görünüşünü değiştirmek için yaptığın her değişiklik hem hormonal hem de sinirsel sistemleri etkiler ve bunları sürekli yeni duruma adapte olmaya iter. Spora yeni başlayanların ilk aylarında sinirsel adaptasyonlar en yüksek seviyededir, güçlenme de çok hızlı bir şekilde artar. Fakat bu yapılan değişikliklerin şiddetinin aşamalı olarak artması çok önemlidir yoksa amacının tam tersine de hizmet edebilir. Örneğin aldığın kalorileri birden 2.700 kaloriden 1.300 kaloriye indirirsen metabolizman da yavaşlayarak kendini korumaya alıp, kilo vermeni durdurabilir. Bu nedenle makul bir kalori açıklığı yaratılmalı, kilo verildikçe hedef kalori seviyesi de sürekli aşağı çekilmeye devam edilmelidir. Kilo verdikçe vücudunda da bazı adaptasyonlar gerçekleşir ve yeni duruma alışabilmen için kendine zaman vermen önemlidir. Özetle bizim tavsiye edeceğimiz en ideal senaryo, ayda 3-4 kiloyu geçmeyecek bir hızda kilo vermektir.

Bir de değişimin görülmeyen ama hissedilen kısmı var. Aslına bakarsan vücudundaki değişikliklerin büyük kısmı gözle görülebilmekten önce hissedilecektir. İşlenmiş gıdaları, rafine olmuş karbonhidratları bıraktığında o hissettiğin şişkinliğin büyük bir kısmı da ortadan kaybolacaktır. Bu, tam olarak yağ kaybettiğin anlamına gelmese de kendine güvenini artıran bir faktör olacaktır. Bu daha çok ilk haftalarda gerçekleşir.

Kilo verirken ağırlık çalışması da yapanlarda kişinin lehine gerçekleşen bazı şeyler olur. Ağırlık antrenmanı nedeniyle uyarıma maruz kalan kas lifleri kendilerini onararak daha güçlü hale gelir, kişiye daha dolgun, gergin ve keskin hatlar kazandırır. Bu hatların görünüşünü iyileştiren diğer bir faktör de yağ oranının azalmaya başlaması olacaktır. Yağ kütlesini yumuşak bir pelte gibi düşünebilirsin. Başlangıcı ve sonu olmayan, genetik koduna bağlı olarak vücut bölgelerine rastgele yerleşmiş olan jölemsi bir dokudur bu.

Yağ kütlesinin aksine kas kütlesini oluşturan kas lifleri, daima bir başlangıç ve bitiş noktası olan demetler halinde dizilmiştir. Bu demetleri çelik halatlar olarak düşünebilirsin. Bu çelik halatlar ağırlık antrenmanına maruz kaldıkça hem kalınlaşırlar hem de sayıları artar. Daha güçlenirler, keskinleşirler ve daha fit görünmeni sağlarlar. Kadın da olsan erkek de olsan senin istediğin de tam olarak budur. Yağ yakımı ve kas kütlesi inşasının gözle fark edebilir hale gelmeye başlaması ise yaklaşık 2 ay sürecektir.

Bu nedenle spora yeni başlayanlar için ilk 2-3 ay çok kritiktir. Hemen sonuç almak ve iyi fit bir görünüme kavuşmak isteyenler genellikle ilk 2 ay sonrasında, tam değişimi görmeye başlayacakken sonuç alamadığını düşünerek sporu bırakırlar. Bu aceleci ve sabırsız yaklaşım, piyangoyu kazanan biletin numarasına bakmaya üşenip nasılsa kazanamayacağım diyerek biletini atmak gibidir. Kritik ilk 2-3 ayı atlattığında görünüşündeki değişiklikler de genelde hızlanarak gelmeye başlar. Gittikçe artan kas kütlesi daha fazla yağ yakımını tetikler. Hızlanan metabolizma etkinleşir ve gittikçe hızlanan bir lokomotife dönüşür. 3 ayın sonundaki değişim de genelde tartışmasız olarak etkileyici bir seviyede olacaktır. Eğer sporu ve sağlıklı beslenmeyi 6 ay sürdürürsen de bambaşka bir görünüşe kavuşman işten bile değildir.



PAYLAŞ
1 YORUM
Onur özyurt | 20 Ekim 2016, 07:21 - Cevapla

😉

YORUM YAP

İşaretli alanların doğru doldurulduğuna emin olunuz.

E-BÜLTEN ÜYELİĞİ

Haftalık güncel içerikleri takip etmek için e-bültenimize üye olabilirsin.

GÖNDER