Bozulan Sağlıklı Beslenme Alışkanlığını Düzeltmek İçin 3 Etkili Yöntem

Şunu belirterek başlayalım, ne kadar sağlıklı besleniyor olursa olsun herkes er ya da geç bunu bir noktada aksatır. Dergilerde gördüğün tek haneli vücut yağ oranı yüzdelerine sahip fitness modelleri bile bu durumla karşılaşır. Sağlıklı beslenme aksamaya başladığında bu yalnızca sağlıksız kaloriler olarak dönmez, bir yandan da motivasyonu ışık hızıyla düşürür, egzersiz düzeninin aksamasına da neden olmaya başlar. Peki bu zincir reaksiyonu önlemek mümkün mü?

1) Derin Bir Nefes Al ve Bir Adım Geriye Çekil

İlk olarak rahat ol, kendini çok daraltma. Hepimiz insanız, hiçbirimiz mükemmel değiliz. Kolaylıkla kendimizi suçlayabiliyor, kendimize karşı acımasız olabiliyoruz. Yukarıda da bahsettiğimiz gibi böyle zamanların herkesin başına geldiğini hatırla. Olan oldu, geçmişe takılmak yerine şu anda neler yapabilirsin, ona konsantre ol.

Sağlıksız gıdalar tükettiğin zaman, ne kadar fazla düzeninin dışına çıktığına göre ne kadar olumsuz etkilendiğine bir bakalım. Bir kilo almak, yaklaşık 7.700 kalori fazlası oluşturmak demek. Dikkat et, 7.700 kalori almak değil, 7.700 kalori fazlası yaratmak. Örneğin günlük normal beslenmenin dışında 3 top dondurma tüketmiş olsan bu 600-700 kalori fazlası eder. Ya da ekstradan yiyeceğin bir porsiyon büyükçe bir parça börek 400-500 kalori fazlası oluşturur. Yani aslında bunu alışkanlık haline getirmediğin sürece kilo almak o kadar da kolay değil.

Ama ben beslenmem bozulduğu anda göbeğim çıkmaya başlıyor, tartıda kilom artıyor diyebilirsin. Muhtemelen haklısın. Özellikle basit karbonhidrat tüketimini artırdığında (hamur işleri, tatlılar, şekerli içecek vb.) vücutta su tutulması hızla artar. Şeker molekülleri, su moleküllerini tutmaya başlar ve vücutta ödem olarak da bilinen şişkinlik ve su tutması yaşanmaya başlar. Yani senin yağlandığını sandığın olay aslında su tutulmasının artması durumudur. Sağlıklı beslenmeye döndüğün anda hızla bu fazla sudan da kurtulacaksın merak etme.

O yüzden moralini bozma, muhtemelen düşündüğünden çok daha iyi durumdasın.

2) Kendini Aç Bırakma, Sağlıklı Gıdalara Geri Dönmen Yeterli

Bu çok önemli bir nokta. Kendini cezalandırmak ve fazladan aldığın kalorileri ödetmek için kendini aç bırakanlar görüyoruz. Bu, yapabileceğin en büyük hatalardan birisidir ve yıkıcı etkisi fiziksel olduğundan çok psikolojiktir.

Kendini vücudunun alışık olmadığı şekilde aç bıraktığında kan şekerinde dengesizlikler yaratır, stres hormonunun artışına neden olur. Kendini huzursuz hissetmeye başlarsın. Felaket senaryosunun son adımında kan şekerinin düşüklüğüne dayanamayıp tüketeceğin bir sağlıksız gıda (ki, bu muhtemelen kan şekerini hızla artıracak bir basit karbonhidrat türü olacaktır) kendini tamamen güçsüz ve kaybetmiş gibi hissetmene neden olacaktır.

O yüzden yapman gereken kendini aç bırakmadan ihtiyacın olan kalorilerin tamamını, mümkün olduğunca sağlıklı kalorilerden almaktır. Tüketeceğin kaliteli proteinler, sağlıklı yağlar, kompleks karbonhidratlar ve lifli gıdalar hem kan şekerinde yaşanabilecek hızlı değişimleri önleyecek, hem enerji seviyeni artıracak, hem de uzun süre tok kalmanı sağlayacaktır.

Göreceksin ki bir kaç gün içerisinde kendini harika hissedecek ve sağlıklı beslenmeye kaldığın yerden kolaylıkla devam edeceksin.

3) Zayıf Yanlarını Bil ve Önlemini Al
“Hiç dayanamadığın sağlıksız gıdalar nelerdir?” sorusuna herkesin farklı bir cevabı vardır ama bu soruya herkesin bir cevabı vardır  Kendini en iyi sen tanıyorsun, dolayısıyla hangi durumlarda sağlıklı seçimler yapmakta zorlandığını da en iyi sen öngörebilirsin. Son yaşadığın kaçamağı bir öğrenme fırsatı olarak gör ve analiz et. Bir dahaki sefer de aynı şeyleri yaşamamak için ne gibi önlemler alabileceğine dair stratejiler geliştir.

Örneğin arabada çok zaman geçiriyorsan ve bu zaman sürecinde çok acıkıp, iner inmez kebaplara saldırmak istiyorsan arabanda sağlıklı atıştırmalıklar bulundur. Bu bir paket çiğ badem, fındık ya da ceviz olabilir. Bunlar sağlıklı yağ içeriği yüksek olan, hem faydalı hem de açlığını hızlıca kesip uzun süre tok tutacak kalorilerdir. Ya da egzersizi bıraktığında hemen beslenmen bozulmaya başlıyorsa, enerjin olmasa bile spor salonuna git, hiçbir şey yapmazsan yürü. Bu egzersiz alışkanlığının devam etmesinin ötesinde, oturduğun yerde sağlıksız gıdalar tüketmeni önleyecektir.

Bunun bir 100 metre koşusu değil, bir maraton olduğu her zaman aklında olsun. Sana güvenimiz sonsuz. Ama ilk olarak senin kendine güvenmen ve inanman önemli. Bu stratejilerin hayat boyu sağlıklı beslenme alışkanlıkları oluşturmanda yardımcı olacağını umuyoruz.



PAYLAŞ
2 YORUM
Sema yurtören | 24 Ekim 2016, 20:16 - Cevapla

Bilgili

Dilara KURU | 25 Ekim 2016, 14:56 - Cevapla

Çok başarılı

YORUM YAP

İşaretli alanların doğru doldurulduğuna emin olunuz.

E-BÜLTEN ÜYELİĞİ

Haftalık güncel içerikleri takip etmek için e-bültenimize üye olabilirsin.

GÖNDER