Başarının Anahtarı: Hedefleri Doğru Belirlemek!

İnsan bir amaç belirleyip onu başardığında cesareti ve motivasyonu artıyor ve kendini daha iyi hissediyor. Amaçlarımız aslında geldiğimiz yeri ölçmenin ve ileride nerede olacağımızı belirleyebilmenin bir yolu, hayatta ilerleyebilmemizi sağlayan itici gücümüz.

Amaçları doğru belirleyememek ise başarısızlık ihtimalini artırıyor, başarısızlık motivasyonu düşürüyor ve bu da başarısızlığın katlanarak büyümesine neden oluyor. Tıpkı maçın ilk dakikalarında gol yiyen takımın moralinin bozularak geri gelebilecekleri bir durumda iken kendi kendilerini sabote ederek maçı kaybetmeleri gibi.

Konu fitness olduğunda da durum farklı değil. Spor salonuna başlayan çoğu kişi bu mekandan tam olarak ne elde etmek istediğini ve amacına hangi aşamalardan geçerek varabileceğini düşünmeden işe başlıyor. Nereden mi biliyoruz? Spor salonuna yeni başlayan kişilerin çok büyük bir kısmının ilk 2-3 ay içinde salonu bırakmasından. Maalesef bunlar gerçek istatistikler. Bu 2-3 ay içinde ne beklediğini bilmeden, amaç belirlemeden makinadan makinaya savrulup zaman ve para kaybedip salonu terk ediyor bu insanlar. Bu yazımızda sana amaçlarını doğru belirlemende yardımcı olacağız.

Amaç tayin etmede öncelikle bilmen gereken bazı temel faktörler var. Bu faktörleri yazımızın 3. maddesinde görebilirsin.

S.M.A.R.T faktörlerin üzerinden geçtikten sonra sana daha detaylı bir planlama için bilgi vereceğiz.

Salona başlayan kişiler çoğunlukla iki amaçtan birini güder:

1) Kilo vermek ve hatları şekillendirmek,
2) Kilo almak ve hacim kazanmak.

Peki hedefin bunlardan birisi olduğunda amaçlarını nasıl belirleyeceksin?

İlk olarak kilo vermek ya da almak dar bir tanım. Bu tanımı şöyle değiştirelim ve amacımızı doğru belirleyelim:

Sağlıklı bir kiloya yağ oranını azaltarak / kas kütlesini artırarak ulaşmak ve bunu korumak.

“Sağlıklı” kiloyu BMI (vücut kitle indeksi) ile, yağ oranı ölçümüyle, terazi ile veya herhangi diğer metotlarla ölçmek yetersiz ve imkansız. Sağlıklı kiloyu belirlemenin temelde üç boyutu var. İlki sağlık verilerinin normal aralıklarda olması (kan testi değerleri, tansiyon gibi). İkincisi günlük işlerinde ve hareketlerinde bir kısıtlama olmaması, her işi yapabilecek fiziki kondisyonda, kuvvette ve enerjide olman. Sonuncusu da aynaya baktığında kendini iyi hissetmen.

İlk amacın bu üçünün kesişim noktasına ulaşmak ve bunu sürdürmek olacak.

Bu yolda ilerlerken beslenme alışkanlıklarını özellikle kalori hedefini göz önüne alarak ayarlaman çok önemli. Kalori yönetimini öğrenmen ve uygulaman, alacağın sonuçları direk etkiler. Genellemek gerekirse kilo verirken ayda yaklaşık 3-4 kilo verecek hızda, kilo alırken ise ayda 1-2 kilo alacak hızda ilerlemek iyi hedefler olacaktır.

İkinci amacın ise bu hızları baz alarak toplam vermek ya da almak istediğin kilonun ne kadar zaman alacağını hesaplamak, not etmek ve işe başlamak. Acele etme, bu süreyi göze al ve sabırlı ol. Amacını belirledin, buna ne kadar zamanda ulaşacağını hesapladın. Şimdi yapman gereken tek şey bu planı uygulamak. Değişimi takip etmek için de haftada bir kilonu ölçmen ve not etmen yeterli.

Antrenman kısmında ne yaptığın da çok önemli. Salona başladığın zaman ağırlık antrenmanlarına, kardiyo makinalarına ve mobilite egzersizlerine gereken önemi vermelisin. Ne tek başına sadece koşu bandında kardiyo çalışmak iyi bir fikir ne de sadece bench presste sürekli daha fazla kaldırmaya çalışmak. Kardiyo, ağırlık ve mobilite çalışmalarını her hafta düzenli bir şekilde uygulamalısın, üçüncü amacın bu olacak. Herhangi birini daha az yaparak diğerini daha fazla yapmaya çalışma. Bu antrenmanların hepsi de senin hedefinle alakalı (Örneğin yoganın kilo vermeyle ne alakası var diyebilirsin, ama yoganın ağırlık antrenmanlarındaki performansını artırması gibi kolayca göremediğin bazı bağlantılar var.).

Bir de amaç belirlerken göz önüne alman gereken manevi bir faktör var, o da motivasyon. Bütün bu yukarıda bahsedilen amaçlarına ulaşabilmen için günbegün yılmadan, sabırlıca inandığın yolda yürümen lazım. Salona gitme nedenini sürekli aklında tut. Amacına yürürken mutlaka inişler çıkışlar olacak, bunları yolda önüne çıkan küçük çukurlar olarak görmelisin. Bunlar sürpriz değil. Onları göğüslemeye hazır ol. Motivasyonunu artıracak tüm faktörleri daima lehine kullan. Bir partnerle çalış, spor sırasında müzik dinle, sporu en aksatmayacağın ve enerjik saatlerine denk getir vb.

Spesifik bir dalda kendini geliştirmek isteyenlerden de olabilirsin. Belki Muscle up veya Planche gibi ileri seviye hareketleri yapmaya çalışıyorsun, belki de fonksiyonel antrenmanda ilerlemek istiyorsun ve Fran süreni kısaltma peşindesin. Amaç ne olursa olsun bir günde dünyayı kurtaramayacağını bilmen lazım. Önce insan hareketinin temellerini öğrenmen, kompleks egzersizleri elementlerine ayırman, belli bir çizelgeye bağlı kalarak bu elementlerin hepsinde sırayla uzmanlaşman yararına olacaktır. Bu, hem ilk 2 ayda başaramayacağını düşünerek pes etmeni engelle hem de ilerleyen haftalarda yükleme arttıkça kötü formdan dolayı ortaya çıkan sakatlanma riskini düşük tutmanı sağlar.

Son olarak da spor salonunu asla sadece belli bir hedefe ulaşıp sonra bırakılacak bir yer olarak görme. Salonu sağlığına yatırım yaptığın bir birikim hesabı olarak düşün. Sabırsızlık edip ilk 2 ayda pes edenlerden olma. Sonuçları 3 ila 4 ay içinde görmeye başlayacaksın ve bu sonuçlar gittikçe iyileşecek. Fitness amaçlarına ulaşmak nokta atışı bir olay değil, bir süreç. Bunu sakın unutma!

İyi sporlar!



PAYLAŞ

YORUM YAP

İşaretli alanların doğru doldurulduğuna emin olunuz.

E-BÜLTEN ÜYELİĞİ

Haftalık güncel içerikleri takip etmek için e-bültenimize üye olabilirsin.

GÖNDER