Gıda Takviyeleri Hakkında Bilmen Gereken Her Şey – Bölüm 2: Vitaminler ve Balık Yağı

Vitaminler genelde fazla dikkat edilmeyen ve akla makrolardan (protein, yağ ve karbonhidrat) sonra gelen mikro elementlerdir. Fakat vitaminlerin düzenli ve yeterli miktarda alınması, hayati faaliyetlerin doğru çalışmasında büyük rol oynar. Peki herkes vitamin takviyesi almalı mı? Vitaminden vitamine fark eder mi? özellikle Omega 3 yağ asitleri en popüler konulardan. Bunları takviye olarak almalı mısın? Tüm bu soruların yanıtlarını bulmaya çalışalım.

Vitamin Takviyeleri

Vitaminler, ya tekli vitamin takviyesi şeklinde ya da çok sayıda vitamini bir araya getiren çoklu vitamin takviyesi (multivitamin) şeklinde vücuda alınabilir.

Multivitaminlerin tercih edilmesinin bir numaralı nedeni pratikliktir. Kişiler ihtiyacı olan vitaminleri tek tek belirlemek yerine multivitamini bir şemsiye gibi düşünürler. Ancak tüm vitaminleri önceden belirlenmiş oranlarda tek bir takviyeden almak, kişiden kişiye vitamin ihtiyacı değişeceği için daha az etkili olabilir.

Bu nedenle kişinin kendi beslenme alışkanlıklarına bakarak, yeterince almadığı vitaminleri takviye olarak alması daha yerinde olacaktır. Bu tabii ki daha fazla efor gerektirir.

Peki ne kadar çok vitamin o kadar iyi midir? Kesinlikle hayır. Hatta vitaminler gereksiz tüketildiğinde ciddi problemler yaratabilmektedir.

Örneğin pek çok meyve ve sebzede bolca bulunan ve eksikliğine az rastlanan C vitamini, uzun süre aşırı miktarda (2000mg ve üzeri) alındığında böbrek taşı oluşumu ihtimalini artırır. A vitamininin fazla alımı, toksik etki yaratabilir ve vitamin zehirlenmesine yol açabilir. B6 vitaminin çok miktarda alınması da sinir uçlarında zedelenmeye yol açabilir.

Sana Amerika’nın sağlık konusunda en saygın iki kurumundan muhtemelen şaşıracağın bazı bilgiler verelim. Harvard Üniversitesi, multivitaminlerin kalp ya da beyni koruması herhangi ile ilgili bir sonuç bulunamadığını belirtmektedir. Johns Hopkins Üniversitesi ise multivitamin kullanımının yararının limitli olduğunu, doz aşımı yapılmadığı sürece en iyi ihtimalle zararının da sınırlı olabileceğini belirtmiştir.

Bunları duymayı beklemiyordun diye tahmin ediyoruz. Peki vitamin takviyesinin yardımcı olduğu durumlar yok mu? Örneğin kadınlarda kemik erimesi (osteoporoz) daha sık karşılaşılır ve kemik inşasına yardımcı olan kalsiyum ve D vitamini alımı önemlidir. Doğal gıdaların tüketimi yoluyla alınanlar en iyisi olmakla beraber takviye olarak alınması da yardımcı olabilir.

Sonuç olarak, vitaminleri doğal gıdalardan almanın en sağlıklı yol olduğu her kurum ve uzman tarafından kabul edilmektedir. Yapılan vitamin takviyelerinin, mümkünse kişiye özel olarak, uzmanların incelemesinin ardından kullanılması en temkinli yol olacaktır.

Doğal gıdalardaki biyolojik aktif içerikler, vitamin ve minerallerin takviye şeklinde tek başına veremeyeceği yararlar sağlar ve kanseri önleyici etki gösterebilir. Bu nedenle yapabileceğin en iyi şey, düzenli şekilde farklı çeşitlerde ve renklerde doğal sebze ve meyve tüketmektir.


Balık Yağı Takviyeleri

Balık yağı deyince ilk akla Omega 3 yağ asitleri gelir. Özellikle yağlı balıklarda yoğun miktarda bulunan bu yağ asitlerini vücut oluşturamaz, dışarıdan alınması gerekir. Bazı kaynaklarda keten tohumunda da bulunduğunu duymuş olabilirsin. Ancak keten tohumunda bulunan yağ asiti Omega 3’ten farklı bir türdür ve Omega 3 yerine geçmez.

Balık yağlarının hap takviyesi ile ilgili yapılan çalışmalara bakıldığında ise çarpıcı sonuçlar ortaya çıkıyor. Birincisi, pek çok markanın etiketinde yazılı olan ile gerçek içeriği farklı olabiliyor. İkincisi ve daha önemlisi ise takviye şeklinde alınan balık yağı, balık tüketimine göre vücuda aynı yararı sağlayamıyor.

Yemeklerin doğal olarak tüketildiğinde vücutta hangi süreçleri ve etkileşimleri başlattığı günümüzde halen bir sır olup, takviyeler bunları sağlayamamaktadır. Her zaman tavsiye ettiğimiz gibi vücudun ihtiyacı olan makro ve mikro besinleri, doğal gıdalardan almak en iyi strateji olacaktır.



PAYLAŞ

YORUM YAP

İşaretli alanların doğru doldurulduğuna emin olunuz.

E-BÜLTEN ÜYELİĞİ

Haftalık güncel içerikleri takip etmek için e-bültenimize üye olabilirsin.

GÖNDER